Sådan holder du din motivation i live

Kun de færreste oplever ikke sommetider at have mangel på motivation. Mangel på motivation resulterer ofte i dårlige beslutninger samt manglende udførelse af de opgaver, der rykker dig tættere på dine mål. Motivation er derfor essentiel, når du gerne vil opnå dine mål.

Læs mere her om de forskellige former for motivation og hvordan du kan bruge dem.

Mindset – It’s all in your head

Motivation er nødvendigt for at nå ethvert mål. Med den rette motivation og hårdt arbejde kan du opnå alt, hvad du ønsker.
Motivation kommer fra dine tanker og dine tanker kan du helt selv styre. Du kan ændre dit mindset på et splitsekund. Det vil sige, at du helt selv kan kontrollere, hvorvidt du er motiveret og mentalt klar til at tage i fitnesscentret og give den en skalle eller om det bliver en sløv time på sofaen i stedet.

Hvordan styrer man det? Som med alt andet kræver det en stor mængde træning, at kunne kontrollere sine tanker. Det første skridt du kan arbejde med, er at øve sig på at tænke positive tanker. Tænk på alle de gode ting, der kommer ud af en træning. Tænk på hvor godt det føles at røre sig, tænk på hvor godt du har det efterfølgende. Ved at tænke på alle de positive ting, tvinger du din hjerne til at fokusere på de gode ting. Derved fjerner du fokus fra de negative ting, der kan ødelægge motivationen.

Indre og ydre motivation

Motivation kan komme indefra eller udefra. Du kan blive motiveret af dine egne mål og du kan blive motiveret af dine omgivelser. Find ud af hvad der virker bedst for dig og brug det til din fordel.

Bliver du mest motiveret, når du bliver rost og anerkendt af andre? Eller foretrækker du at opnå dine mål i stilhed og fejre dine succeser med dine nærmeste? Begge dele kan være særdeles effektive. For at opnå den største motivation bør du kombinere begge dele. Du bør have en indre gnist, et stort ønske om at opnå dine egne mål og du bør have nogen, der kan støtte dig mod dine mål. Samtidig er det altid en god idé, at have nogle eksterne motivationsfaktorer, der kan give dig det ekstra skub i den rigtige retning.

Hvis du mangler en af delene, kan du risikere, at din indsats bliver halvhjertet og derfor ikke optimal.

Et eksempel på indre og ydre motivation kan være:
Din ydre motivation kan komme fra dine venner, som du gerne vil imponere med dit hårde arbejde.
Din indre motivation kan komme fra dit eget ønske, om at nå dine egne mål, samt udvikle og forbedre dig mest muligt.

Kend dit “WHY”

Hvis dit ”Why” er stort nok, kan du gøre alt, du sætter dig for. Du bør derfor vide, hvad de vigtigste grunde er til, at du gør hvad du gør. Der kan være rigtig mange grunde til, hvorfor du gerne vil opnå dine mål. Du bør kende dem og huske på dem, når du mangler motivation!

Hvis du virkelig gerne vil i form, kan dine motivationsfaktorer være: Øget sundhed, et sundt og langt liv, at komme i form til at løbe et maraton, at komme i dit livs form, at opnå dine venners anerkendelse, at opnå din fysisk du altid har drømt om, mere mentalt overskud m.m.

Jo flere gode grunde, jo bedre!

Det vigtigste for at holde motivationen i live er, at du ved hvorfor, du gør, hvad du gør.

Hvis du kan ændre dit mindset, så bliver du ustoppelig! For at gøre det skal du tanke op med motivationsfaktorer – grunde til hvorfor du netop ønsker, at opnå dine mål. Hver gang du tvivler på dig selv eller føler dig træt og ugidelig, kan du hive dem frem og huske på, hvorfor dine mål er så attraktive for dig!

Når du vender din hjerne til at tænke på dine mange motivationsfaktorer, vil det hurtigt blive en vane for dig. Når det bliver en vane for dig, vil du mærke, at din motivation langsomt stiger helt af sig selv. Det bliver derfor mindre og mindre nødvendigt for dig at tænke på dine mål, fordi din hjerne allerede har dine mål i tankerne hele tiden.

 

motivation

 

 

Sådan holder du din motivation i live