styrketræning

5 gode grunde til at styrketræne

Styrketræning er i de seneste år blevet meget populært, og dét er med god grund. Der er rigtigt mange gode grunde til hvorfor, man skal begynde at styrketræne. Dette kan eksempelvis være hvis du gerne vil ændre din krop, forbedre din fysik eller komme i bedre form.

1. Din bedste vej til et effektiv og succesfuldt fedttab

Styrketræning er, sammen med en sund og gennemtænkt kostplan, et af de bedste værktøjer til at opnå et succesfuldt fedttab. Der er mange fordele ved at styrketræne fremfor kun at træne konditionstræning. Ved normal konditionstræning forbrænder du kalorier imens du træner.  Det samme gælder for styrketræning.

Fordelen ved styrketræning er dog, at den efterforbrænding (også kaldet EPOC – det man forbrænder i timerne efter man har trænet), er langt højere end ved konditionstræning. Du forbrænder derfor samlet set flest kalorier ved styrketræning.

Samtidig med at du forbrænder flere kalorier ved styrketræning, er der også en anden meget vigtig faktor der spiller ind, nemlig den generelle forbrænding.

Alle menneskers forbrænding er forskellig. Én ting er dog sikkert: jo større muskelmasse man har, jo højere er ens forbrænding. Det vil sige, at når du opbygger muskelmasse igennem din styrketræning, øger du samtidig din generelle forbrænding.

2. Forbedrer dit nervesystemet

Når du styrketræner, træner du selvfølgelig din muskulatur, men samtidig forbedrer du også dit nervesystem. Nervesystemet påvirkes positivt kort tid efter, at du begynder at styrketræne. Du bliver hurtigt bedre til de øvelser du træner, og dette i takt med at din teknik og koordinationsevne forbedres. Dette gør, at du formindsker risikoen for uheld og skader.

Styrketræningen gør at kroppen bliver bedre til at sende elektriske impulser gennem nervesystemet og ud i musklerne. Du forbedrer derfor, udover din balance og koordination, også din reaktionsevne og styrke.

3. Ændrer din kropskomposition

Ved kontinuerlig styrketræning over flere uger og måneder, vokser og formes dine musklerne, hvilket betyder at din vægt sandsynligvis vil stige eller stagnere. Det er utroligt vigtigt, hvis du træner for at tabe dig, at du fokuserer på de forandringer, du kan se i spejlet, og ikke kun på hvad badevægten siger.  En godt tip er derfor jævnligt at tage billeder for at dokumentere din fremgang.

Følger du et velstruktureret styrketræningsprogram med progression og en fornuftigt kostplan, vil du kunne se forandringerne i din kropsbygning efter et par uger. Når din muskelmasse øges bliver dine muskler større og mere fyldige. Det er som sådan ikke muligt at ”tone” musklerne, men du kan træne dem større og tabe fedt.

4. Du holder dig sund og rask

Når du styrketræner holder du kroppen sund og rask. Der er flere fordele ved styrketræning samt anden motion der gør, at du holder kroppen frisk og mindsker risikoen for sygdomme.

Under styrketræningen frigiver dine muskler et stof, der hedder cytokiner ud i blodet, der styrker immunforsvaret, og gør dig mere modstandsdygtig overfor forskellige sygdomme.

I takt med at du begynder at styrketræne udvides dine blodkar, som en naturlig reaktion fra kroppen. Dette gør at dit blodtryk sænkes, da blodet bedre kan løbe rundt i årerne og hjertet ikke skal ”kæmpe” så hårdt for at pumpe blodet rundt i kroppen.

Styrketræning kan desuden modvirke stress, og forbedre din søvn.

5. Styrker dine knogler og led

Når dine muskler vokser og styrkes, giver de samtidig en bedre støtte til dine knogler og led. En af hovedårsagerne til leddegigt er overvægt, hvilket styrketræning i stor stil er med til at modvirke.

Styrketræningen er også godt for dine knogler. Knoglerne styrkes og hærdes i takt med at man træner og derved mindskes risikoen også for knoglebrud, da dine knogler bliver stærkere.

Muskelmassen forsvinder med alderen, men jo større og stærkere muskler man har, jo bedre er man også stillet i alderdommen. Ved at have en hvis muskelmasse og styrke, vil man være i stand til at holde sig aktiv længere, og have meget nemmere ved at overkomme dagligdagsopgaver, der godt kan gå hen og blive krævende i takt med at man ældes.

Vi kan derfor sagtens konkludere, at styrketræningen har mange fordele, og at alle bør styrketræne. Ikke blot for at få store eller markerede muskler, men også på grund af den gavnlige effekt på helbredet.

Andre artikler du måske vil synes om:

5 gode grunde til at styrketræne