kostvaner

4 super gode kostvaner

Kostvaner til en travl hverdag

I en verden, der vrimler med forskellige kure og kostreligioner, giver vi her 4 jordnære og lavpraktiske råd til, hvordan du få styr på dine kostvaner.

Kost skal være nemt, bekvemt og ikke mindst sundt! Det er en utrolig vigtig del af vores hverdag, men det skal være simpelt og bør ikke fylde for meget i en i forvejen stresset hverdag.

Følg disse 4 råd og du er godt på vej til et sundere forhold til mad.

1. Spis dine måltider nogenlunde samme tid hver dag - Find en rutine, der passer dig

Det er en rigtig god idé, at have en nogenlunde fast rutine omkring dine måltider. På den måde undgår du at gå og blive alt for sulten inden dit næste måltid.

Spis dine måltider når det passer dig bedst. Spis mere når du er sulten og mindre når du ikke er så sulten. Sørg for at få lidt mad før og efter din træning. Helst noget med protein og kulhydrater.

 2. Spis naturligt fremkommende fødevarer - Undgå forarbejdede fødevarer

Madvarer der fremkommer naturligt er nu engang bare sundere og bedre for dig end de ting, der produceres på en fabrik under nogle forhold, som vi på ingen måde har indsigt i.

Et stykke frugt, kød eller grøntsager er i langt de fleste tilfælde sundere end de fødevarer, der består af kemiske bevaringsmidler, kunstige sødestoffer, unødvendige farvestoffer eller andre menneskeskabte smagsstoffer. Din krop er ikke bygget til at indtage eller optage disse stoffer. Derfor bør du spise færre af dem.

Økologiske varer er selvfølgelig at foretrække, men ikke altid altafgørende.

3. Lad være med at spise efter hvad medierne siger i denne uge

Lad være med at basere dine kostvaner på hvad du kan læse i dagens avis eller på sladderavisernes forsider på nettet. Spis det du ved din krop kan lide. Spis de madvarer du ved din hjerne og krop får det godt af.

Der kommer nye spændende kure og koststrategier hver eneste uge. De virker alle sammen på samme måde: Ved at placere dig i et kalorieunderskud.

Tro ikke på alt hvad medierne skriver. Hvad enten det omhandler kost eller ej.

4. Spis langsomt, smag og nyd maden

Det fjerde og måske allervigtigste råd er: Stop op, spis laaangsomt, smag på det du spiser og nyd maden.

Du kan let og elegant narre din krop til at tro, at den lige har indtaget et større festmåltid blot ved at tygge noget ekstra på maden og ligge gaflen fra dig, hver gang du har brugt den.

Nyd din mad. Sæt pris på den. Spis den langsomt og i godt selskab.

 

Hvis du kun kunne ændre én kostvane nogensinde, er den sidste nok det bedste alternativ.

Andre artikler du måske vil synes om:

4 super gode kostvaner