HIIT træninger

3 HIIT træninger til at forbrænde fedt

HIIT – hvad er det?

Høj Intensitet Interval Træning (HIIT) har de seneste år taget fitnessindustrien med storm, og dette er ikke uden grund. Ideen er, at man udfører et stykke arbejde, hvor man giver den næsten alt hvad man har, hvorefter man holder en kort pause.

Et godt eksempel på en HIIT træning kunne være tabata. Her træner man i 20 sekunder, hvor man giver den fuld gas efterfulgt af 10 sekunders pause, og dette gentager man 8 gange. Træningen kommer dermed til at vare fire minutter.

Eksempler på tabata-øvelser kunne være:

 

Hvorfor træne HIIT?

Der findes mange gode grunde til at træne efter HIIT-metoden. Forskning har vist at man ikke blot forbrænder flere kalorier ved at træne HIIT, men også at det øger forbrændingen din forbrænding i de efterfølgende 24 timer.

En anden fordel ved at træne at træne med høj intensitet er, at man øger sit iltoptag, også kaldet vo2-max. Et øget iltoptag betyder, at dine muskler får mere ilt, hvilket gør det muligt for dig at øge din perfomance.

Men lad os nu komme videre til de 3 HIIT træninger.

3 HIIT træninger til at forbrænde fedt

1. Cykling

  • Opvarmning: 10 minutters let cykling
  • 5 set af 10-30 sekunder, hvor du giver den alt hvad du har. Pause: 1 minut efter hvert set.
  • Nedkøling: 10 minutters let cykling

HIIT træninger


2. Boksetræning

  • Opvarmning: 10 minutters sjipning
  • 5 set af 10-30 sekunders skyggeboksning/boksning på boksebold, hvor du giver den fuld gas. Pause: 1-2 minutter. Hvis du ønsker at gøre træningen endnu hårdere, kan du også sjippe i pausen (1 – 2 minutter)
  • Nedkøling: 5 minutters sjipning

HIIT træninger


3. Kettlebell swings

  • Opvarmning: 20-50 air squats eller 10 minutters gang/let løb
  • 5 sets af 20-30 sekunders kettlebell swings, hvor du udfører så mange du kan med korrekt form. Pause: 1 minut mellem hvert set.
  • Nedkøling: 10 minutters gang/let løb


HIIT træninger

 

God træning!

 

Kunne du lide vores artikel om 3 HIIT træninger til at forbrænde fedt? Så vil du måske også synes om denne: 5 tips til at få mere ud af din styrketræning

 

 

728x90