Kreatin

Kreatin er et stof, der findes i vores muskler, samt i kød og fisk – specielt rødt kød indeholder meget kreatin. Det kan bruges til at øge sportsmæssige præstationer og opbygge muskelmasse.

 

Hvad er fordelene ved at tage kreatin?

 

Et kreatintilskud giver en forøget styrke og gør, at man kan træne i længere tid inden musklen ”syrer” til.

Den forøgede styrke, samt udholdenhed i musklen betyder, at man kan træne hårdere og i længere tid, inden musklerne bliver trætte. Dette gør at man kan øge sine sportsmæssige præstationer, og det giver en fordel i forhold til at opbygge muskelmasse.

Der er lavet flere studier omkring, hvorvidt kreatin påvirker præstationsevnen og opbygningen af muskelceller. Studierne har vist, at man, ved at fylde sine kreatinlagre i kroppen op, kan arbejde hårdere i længere tid og kan man forbedre sine præstationsevne. Derudover får kreatinen muskelcellerne til at binde mere vand til sig, hvilket betyder, at muskelcellerne vil vokse mere end hvis man ikke havde indtaget kreatin.

 

Er det nødvendigt?

 

Kreatin er et kosttilskud som du bør tage, hvis dit mål er at opbygge muskelmasse og blive stærkere. Dette kosttilskud er rigtigt godt og gennemtestet tilskud, som virker til muskel- og styrkeopbygning.

Er det mål blot at opbygge ”lidt” muskelmasse og blive ”lidt” stærkere, er det umiddelbart ikke nødvendigt. Man kan – groft sagt – sige, at det er primært beregnet til elitesportsfolk, bodybuildere og styrkeløftere. Men hvis du ønsker at opbygge en solid muskelmasse og øge dine træningspræstationer, er kreatin et rigtigt godt tilskud at starte med. Det er i øvrigt ofte et meget billigt og gavnligt kosttilskud.

 

Hvad skal man vælge og hvornår skal man indtage det?

 

Kreatin kan indtages både før og efter træning. Cirka 5 gram om dagen bør være nok. Der er ofte tale om en ”loadingfase”, når man pågynder indtagelsen af kreatin. I denne ”loadingfase” indtager man typisk 10-20 gram kreatin i den første uge, for at fylde kreatinlagrene i kroppenog derefter går man ned på 5 gram, for at bibeholde kreatinniveauet i kroppen.

Vi anbefaler kreatin monohydrat. Dette blandes i vand og drikkes ½ time før og lige efter træning.

 

Du kan få gode priser på vitamintilskud her:

Stort udvalg af kosttilskud og fitnessudstyr

Proteinpulver, kreatin – klik her

Læs vores andre artikler her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *