Koffein

koffein

 

Koffein kender man til dagligt fra kaffe, diverse energipiller og pre-workout produkter. Mange folk indtager dagligt koffein i løbet af hele dagen og har efterhåndan vendet sig til dette. Når man vender sig til at drikke flere kopper kaffe om dagen, begrænser det koffeinens effekt og man skal derfor have mere før man rigtig mærker virkningen.

 

Hvad er fordelene ved koffein?

 

Koffein giver en opkvikkende effekt.  Det fjerner træthed og øger vores mentale fokus. Det forbedrer derfor vores resultater på arbejdet og i træningcentret.  Efter indtagelsen af koffein er man ofte ekstra frisk og mere mentalt klar til at udføre sit arbejdet eller træning.

 

Er det nødvendigt?

 

Koffein kan hjælpe dig med at forbedre din udholdenhed og give dig en bedre træning. Det er derfor et meget godt supplement, hvis du har problemer med at være frisk om morgenen eller hvis du gerne vil kunne give den ekstra gas til træningen.

Koffeinindholdet i kaffe er meget højt. Så hvis du foretrækker at spare pengene på alverdens koffeinprodukter, kan du sagtens nøjes med en kop kaffe før din træning. Dette vil give en opkvikkende effekt og du vil derfor kunne yde mere, når du træner.

Hvis du ikke kan lide kaffe, eller ikke har adgang til kaffe, kan du købe koffeinpiller, der give dig den samme effekt. De er nemme at indtage og giver en hurtig virkning og er derfor et godt alternativ til en kop kaffe. Koffeinpiller er desuden et billigere og sundere alternativ til dyre pre-workouts og energidrikke med masser af sukker.

Hvis du ikke drikker kaffe og ikke døjer med at være frisk om morgenen eller når du skal træne, er koffein ikke et nødvendigt tilskud. Koffein kan også nemt skabe afhængighed, så det kan være en god idé, at holde sig fra koffeinen i et par uger engang i mellem, hvis man har et højt forbrug.

 

Hvad skal man vælge og hvornår skal man indtage det?

 

Du kan indtage koffein som du har lyst. Det bliver hurtigt optaget, hvis du indtager det igennem væske så som kaffe, te, koffeinpiller, energidrikke eller pre-workout produkter. Optimalt set tages det ca. 30 minutter inden træningen.

For megen indtagelse af koffein kan give forskellige bivirkninger så som dårlig mave og søvnbesvær. Vi anbefaler derfor at du holder dig til 1-3 kopper kaffe om dagen og helst om morgnen og formiddagen. Du kan evt. indtage en kop kaffe, en koffeinpille eller energidrik før din træning.

Du kan få gode priser på kosttilskud her:

Stort udvalg af kosttilskud og fitnessudstyr

Proteinpulver, kreatin – klik her

Læs vores andre artikler her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *