Magnesium

magnesium

Magnesium er et mineral, der indgår i over 300 forskellige enzymprocesser i kroppen. Det bruges primært til at beskytte vores celler. Det beskytter blandt andet imod for tidlig aldring af cellerne samt mod indtrængelsen af kalk. Når vi har for lidt magnesium i kroppen trænger kalk ind i vores celler, hvilket kan resultere i krampetilstande, muskelsvaghed, træthed, forstyrrelse af hjerterytmen og i værste tilfælde hjertestop.

 

Hvad er fordelene ved at tage magnesium tilskud?

 

Mineralet er vital for at vi kan holde os sunde og raske. Et forhøjet blodtryk kan eksempelvis nedsættes markant med et tilskud af magnesium. Derudover har magnesium også en stor indvirkning på vores stofskifte og benyttes blandt andet også som lægemiddel til behandling af mavesår og som afføringsmiddel.

 

Er det nødvendigt?

 

Magnesium kan være en fordel, hvis du døjer med af nogle af følgende symptomer: Depression, angst, irritabilitet, mangel på fokus, mangel på mental klarhed, spændte muskler eller ømme muskler. Alle disse  symptomer kan tyde på mangel på magnesium, og løses med et magnesiumtilskud.

Stress, højt koffeinindtag og et højt sukkerindtag kan forsage mangel på magnesium. Mangel på magnesium kan desuden føre til sukkersyge og insulinresistents. Det er derfor utrolig vigtigt, at man får magnesium nok igennem sin kost.

Det findes naturligt i frø, nødder, fuldkornshvede, havre, brune ris, sojabønner og andre bønner.  Derudover findes det også i grøntsager, avokado, frugt samt kød og fisk. Du skal derfor sørge for at spise masser af grøntsager hver dag og hvis du ikke lider af nogle af de mange symptomer, behøver du ikke supplere med magnesiumtilskud.

Magnesiumtilskud kan også hjælpe dig til at få en bedre søvn og komme af med din migræne, samt give dig en bedre restitution. Magnesiumtilskud er ideelt, hvis du træner meget og har problemer med nogle af de overstående symptomer.

 

Hvad skal man vælge og hvornår skal man indtage det?

 

Magnesiumtilskud kan indtages efter træning eller eventuelt om aftenen. Det hjælper din krop og dine muskler til at stresse af og restituere efter træning. Det optages bedst sammen med vitaminer eller efter et måltid. Der findes forskellige former for magnesium tilskud og kvaliteten kan variere. Du kan prøve dig lidt frem og se hvilke tilskud, du reagerer godt på og hvad der virker for dig.

Hvis du døjer med nogen af ovennævnte symptomer, bør du klart overveje et magnesiumtilskud.

 

Du kan læse mere om magnesium her:

 

Du kan få gode priser på vitamintilskud her:

Stort udvalg af kosttilskud og fitnessudstyr

Proteinpulver, kreatin – klik her

Læs vores andre artikler her:

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *