Få en bedre viljestyrke

fitness

 

Hvordan kan jeg forbedre min viljestyrke?

 

For de fleste af os, er den største udfordring, når vi skal tabe os, at holde os til den sunde mad og huske træningen over en længere periode. Vi har svært ved at udvise viljestyrke, være disciplinerede og holde motivationen.

Vi giver derfor et par tips til, hvordan du kan forbedre din viljestyrke.

 

Tip nr. 1: Husk at spise regelmæssigt.

 

Studier har vist, at hvis vi stimulerer vores blodsukker regelmæssigt ved at spise noget, gerne hver 2-3 time, kan vi forbedre vores viljestyrke og derved tage de rigtige beslutninger og sige fra på de rigtige tidspunkter.

Når man spiser mange små (og sunde!) måltider i løbet af dagen holder man sit blodsukker på et stabilt niveau, hvilket gør, at man undgår at blive træt og sulten i løbet af dagen. Ved at huske at spise små sunde mellemmåltider i løbet af dagen, kan man holde sit energiniveau højt og derved have overskud til at springe over morgenbassen eller eftermiddagskagen.

Tip nr. 2: Tilpas dit miljø.

 

Der er to ting, man kan gøre for at tilpasse sit miljø, så man kan forbedre sin viljestyrke. Først og fremmest kan man lade være med at gå forbi slikbutikken, chipsne eller bagerafdelingen – out of sight out of mind – næsten i hvert fald..

Derudover kan man sørge for at ens venner, kollegaer og familiemedlemmer, er bekendtgjort med din mål, man ønsker at opnå. Om det er træning et par gange om ugen eller om det er at spise sundt. Det er en kæmpe fordel, at man fortæller personerne omkring en om sine mål.

På den måde sætter man sig selv bedst muligt op for succes og man lader andre hjælpe en på vej.

 

Tip nr. 3: Hav dine mål i baghovedet.

 

Husk altid på hvad det er, du gerne vil opnå i sidste ende. Hvad er dit mål og hvad er motivationen, for at nå det?

Derudover er det en fremragende idé, at forestille sig hvor fedt det bliver at nå sit mål. Tænk over den fantastiske følelse af succes og begejstring over at have opnået et ambitiøst mål. Tænk også på hvad andre ikke må tænke omkring dig og hvor imponerede de vil være over hvad du har opnået.

Hvis du altid tænker på dine mål, tænker du ikke så meget på dine forhindringer og har derfor nemmere ved at gå uden om det.

 

Tip nr. 4: Husk at få din søvn.

 

Søvn er utroligt vigtigt, for at vi kan fungere ordenligt. Dette gælder både når vi skal præstere på arbejdet, i fitnesscentret, tage vigtige beslutninger og for at have overskud i hverdagen.

Hvis du sørger for at gå i seng i ordentlig tid og få ca. 7-9 timers søvn, kan du sikre dig, at du er frisk og veludhvilet til næste dag.  Dette gør dine forudsætninger for at få en god dag med masser af overskud meget større!

Hvis man derimod sover for lidt, forværres viljestyrken. Man kan derfor alt for hurtigt fristes til at skulle have sukkerholdig mad og drikke. Hvilket måske kan få energiniveauet op på kort sigt. På lang sigt virker det dog ikke. Mangel på søvn kan gøre en mere  tilbøjelig til at tage de nemme løsninger.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *